همه شما که به دنبال سئو سایت خود هستید میدانید که سئو چیست بنابراین ما از تعریف طولانی و کلیشهای آن خودداری میکنیم. اما برای اشاره کلی باید گفت که درآمد یک وبسایت به سئوی آن بستگی دارد. این سئوی وب سایت است که به کسب و کار شما کمک میکند تا در نتایج جستجوی گوگل، رتبه بهتری را کسب کند تا بهتر دیده شوید و درآمدتان افزایش یابد. پس سئو یعنی بهینه سازی وب سایت برای کاربر و موتورهای جستجو.
به طور کلی، درآمد وبسایت شما بستگی به دیده شدن در گوگل دارد. ما در این پست قصد داریم که حقیقت سئو را برای شما روشن و طرز بهینه سازی سایت توسط تیم هووب را به طور کلی بیان کنیم. ضمناً تلفظ اصلی SEO، “اس ای او” هست اما به جهت اینکه این کلمه باب شده، ما نیز از عرف آن استفاده میکنیم.
در این صفحه به مباحث زیر میپردازیم:
سئوی اصولی و علمی
کاری که سئو انجام میدهد درواقع بهینه شدن وب سایت شما برای کاربران است، نه گوگل! باید شرایطی فراهم شود تا کار را برای کاربر به جهت رسیدن به هدفش راحتتر کنید. شاید مخاطب شما فقط به دنبال یک مطلب خاص هست یا یک محصول فیزیکی و یا یک محصول دیجیتالی (خدمات).
به هر حال کار سئو یک کار تخصصی، علمی و مهندسی هست که باید متخصص سئو آن را انجام دهد تا نتیجه مناسب حاصل شود. برخی کارشناسان SEO، تنها به تولید و بهینه کردن مطالب میپردازد اما این کار تنها بخش کوچکی از دنیای سئو است. حتی چگونگی بهینه کردن متون وبسایت نیز تاکتیکها و اصول خود را دارد.
سئوی اصولی بر مبنای آنالیز تخصصی که روی وبسایت توسط متخصص آن به صورت علمی و آکادمیک صورت میگیرد انجام میشود.
بنابراین استراتژی سئو هر وب سایت نسبت به سایت دیگر بر مبنای یکسری فاکتورها، متفاوت خواهد بود. پس تنها با بکلینک سازی و یا تولید محتوا، سایت به نتیجه نخواهد رسید. اصول تخصصی انجام سئو به صورت علمی را تنها متخصص آن که تحصیل کردهی این کار است میداند. متأسفانه SEO توسط بسیاری از کارشناسان به صورت اصولی و علمی انجام نمیشود. در ادامه با برخی اصول سئو و مراحل انجام آن توسط تیم هووب آشنا خواهید شد.
مرحلهی اول: آنالیز سئوی سایت و تعیین استراتژی مناسب
بهینه سازی سایت توسط هووب دارای مراحلی است که برخی از مراحل آن برای هر وبسایتی ثابت است و بقیه مراحل متغیر هستند. اولین مرحلهی ثابت، آنالیز وضعیت سئو سایت توسط گروه هووب است. این آنالیز مشخص میکند که در طول مدت کار بر روی سئو سایت باید چه کارهایی انجام شود. به عنوان مثال در برخی سایتها تا چند ماه اول اصلاً نباید بکلینک سازی انجام شود. ساخت لینک خارجی در ابتدای کار در برخی وبسایتها، نه تنها مفید نیست بلکه به شدت مضر هست. بنابراین بعد از آنالیز، استراتژی سئوی مختص هر وبسایت مشخص خواهد شد.
با توجه به الگوریتمهای گوگل و آپدیتهایی که انجام میدهد، استراتژی سئو وب سایتها متفاوت خواهد بود. امروزه با توجه به همین آپدیتهای گوگل، بهینه سازی سایت بسیار مشکل و تخصصی شده و زمان رسیدن به نتایج نیز بسیار بیشتر شده است. در بیشتر سایتها، کسب نتایج اورگانیک در گوگل، کمتر از 6 ماه نخواهد بود.
دومین مرحلهی ثابت، صحبت برای روشن شدن برخی موارد مانند سن سایت، اهداف سایت که توسط صاحبان کسب و کار مشخص شده و… خواهد بود. سوالاتی که توسط کارشناس سئو انجام خواهد شد به روند سئو نیز کمک خواهد کرد. برای این کار میتوانید از طریق شماره تماس 09354576218 با ما در تماس باشید و مشاورههای لازم را به صورت رایگان از کارشناس سئوی هووب دریافت نمایید.
نکته مهم: برخی افراد بر این باورند که با نصب پلاگینهای سئو مانند رنک مث (Rank math) یا یاست (yoast) روی وردپرس کار تمام است و شخصاً میتوانند کار سئوی سایت را انجام دهند؛ ولی این تفکر یک تفکر کاملاً اشتباه و مبتدیانه است.
در این باره باید گفت که تاکتیک و استراتژی سئوی هر سایت با سایت دیگر متفاوت است. از سوی دیگر، سئو یک کار علمی و مهندسی است که باید توسط متخصص انجام شود به همین دلیل بسنده کردن به این پلاگینها کار بسیار اشتباهی است؛ چون در مواردی میتواند منجر به ضرر سایت نیز شود. این پلاگینها برای همهی وب سایتها یک فرمان واحد را صادر میکند؛ به نظر شما این کار منطقیست؟!
متخصص سئو با طرز استفادهی خود و تنظیماتی که روی این پلاگینها و هدایت آن انجام میدهد، با دانش روز خود و تکیه بر تجربیات و شناخت ساختار سایت، یک مسیر درست را برای سئوی صحیح و اصولی تبیین خواهد کرد. این پلاگینها نقش دستیار را برای کارشناس SEO بازی میکنند.
مرحله دوم: شروع بهینه سازی وب سایت
در این مرحله بر مبنای استراتژی خاصی که برای وبسایت مربوطه تعیین شده است، کار بهینه سازی وب سایت شروع خواهد شد. مراحل سئو در اینجا متغیر خواهد بود. به عنوان مثال یک وبسایت نیاز دارد که بکلینک سازی خارجی در ابتدای امر برای آن انجام شود. یا بلعکس، برای یک وبسایت نباید در ابتدای امر بکلینک خارجی انجام شود و باید تمرکز روی ایجاد محتواهای بهینه برای پیجهای مختلف مانند صفحه اصلی، لندینگ پیجها و… باشد.
بنابراین در اینجا باید لینک های داخلی و محتواها به صورت اصولی با استراتژی خاصی که تعیین شده (مانند استراتژی Topic cluster یا…) ایجاد شوند.
البته این مواردی که عرض شد تنها بخش کوچکی از کارهای سئو است که باید روی وبسایت صورت گیرد. سئو به تولید محتوا یا بکلینک سازی خارجی یا داخلی خاتمه پیدا نمیکند. به عنوان مثال موارد دیگری از جمله موارد زیر، جزء اعمال سئو میتواند روی سایت انجام شود:
- رفع برخی مشکلات تکنیکی سایت مانند خطاهای کد نویسی یا خطاهای دیگر از هر دست.
- کار روی سرعت سایت.
- بهینه سازی حجم تصاویر.
- بررسی عملکرد هاست. لازم به ذکر است که هاست تهیه شده، تأثیر بسیاری بر روی سئو سایت خواهد داشت.
- نیاز به برخی تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ مانند برگزاری کمپینهای رپورتاژ مؤثر یا تبلیغات بنری و…
- و…
لازم به ذکر است که فرآیند درج رپورتاژها نیز یک کار تقریباً پیچیده است چرا که باید آنالیزهای مربوطه برای پیدا کردن سایت مقصد و هماهنگیهای لازم با آن انجام شود. صرفاً با درج رپورتاژ در هر سایتی که رتبه و بازدید خوبی دارد، احتمال رسیدن به نتیجه خوب ممکن نخواهد بود. همچنین نگارش متن یک رپورتاژ خوب نیز خود یک پروسه تخصصی است. به طور کلی فرآیند درج رپورتاژهای آگهی از الف تا ی یک کار زمانبر است.
لازم به ذکر است که موارد دیجیتال مارکتینگ معمولاً دارای هزینه است که هزینه آن به عهده کارفرما میباشد و به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد. البته پیشنهادات این موارد در زمان مربوط به خود، قبل از اقدام با کارفرما هماهنگ خواهد شد و در صورت تأیید کارفرما به تیم هووب و پرداخت هزینه مربوطه، پروسه مربوطه آغاز میگردد.
بهینه سازی وب سایت تحت سه امر کلی انجام می شود که در زیر با آشنا می شویم:
سئو تکنیکال (Technical SEO)
سئوی تکنیکال به بهینه سازی کدهای سایت به جهت رفع خطاها، نگارش پاک کدها (Clean Code)، استاندارد نویسی کدها، افزایش سرعت سایت، عملکرد مناسب سایت و… میپردازد. این کار معمولاً در زمان طراحی سایت توسط طراح با کمک کارشناس سئو انجام می پذیرد. (بدین جهت عرض میکنیم که کار طراحی وبسایت یک کار گروهی و تخصصی است).
تیم هووب وبسایت را به صورت بهینه از ابتدا طراحی خواهد کرد اما پروسه اصلی سئو امری جداگانه از طراحی است.
وب سایتهایی که توسط اشخاص دیگری که آگاهی علمی به سئو ندارند طراحی شده باشد، پروسه سئوی تکنیکال آن زمانبر و به مراتب سختتر از وب سایتهایی است که توسط کارشناسان آگاه به سئو تکنیکال طراحی شده باشد.
سئو داخلی (On-page SEO)
سئوی داخلی که با نامهای سئوی درون صفحه، on-site seo و on-page seo نیز شناخته میشود به مواردی که درون وبسایت به غیر از موارد تکنیکال انجام خواهد شد گفته میشود. در این شاخه به مواردی همچون تعیین اصولی و صحیح عنوان (Title) و توضیح (Description) سایت و صفحههای داخلی (که توسط آنالیزهایی صورت میگیرد)، بهینه شدن حجم تصاویر، لینکهای داخلی، محتواهای سایت و استراتژی تولید محتوا و… پرداخته میشود.
بخش تولید محتواهای سایت نیز کاری زمانبر است زیرا در ابتدا نیاز به آنالیز عبارات در موضوع مربوطه دارد. سپس باید به صورت اصولی و صحیح تولید شود. برخی موارد که در تولید محتوای سئو شده و اصولی توسط تیم هووب رعایت میشود به شرح زیر است:
- آنالیز صحیح عبارات مربوط به محتوای مورد نظر. این امر بسته به تخصص و تجربه کارشناس، پروسه خاص خود را باید طی نماید.
- نگارش محتوا به صورت یونیک. این بدین معناست که متن محتوای شما از سایتهای دیگر کپی نشده باشد.
- ارتباط با کارفرما به منظور تعیین برخی موارد تخصصی در محتوا.
- به کار بردن تصاویر مناسب با موضوع مورد نظر و با رعایت کپی رایت (این تصاویر حدالمقدور در سایتهای رقیب وجود نداشته باشد). این تصاویر از سرچ در اینترنت به دست نمیآیند. بهینه سازی حجم تصاویر.
- چک نهایی بخش تخصصی محتواها با کارفرما به منظور تصحیح و نهایی شدن محتوا.
- آپلود با توجه به نکات سئو در سایت. اصول زیادی در هنگام بارگذاری محتواها در سایت باید رعایت شود تا خطاهای کد، تگهای خالی و مشکلات دیگر ایجاد نشود. متأسفانه این مورد از سوی بسیاری افراد رعایت نمیشود و صرفاً کپی پیست صورت میگیرد.
سئو خارجی (Off-page SEO)
سئوی خارجی به تمام امور مربوط به ارتباطات خارجی به سایت مورد نظر گفته میشود. مواردی از جمله بک لینک سازی (لینک سازی خارج سایت)، تنظیم و دریافت سوشیال سیگنالها، تبلیغات بنری و انواع متنی، کمپینهای رپورتاژ و… در این مرحله انجام خواهد شد. برخی از این موارد، تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ است که در این مرحله انجام میپذیرد.
این موارد به منظور بهره وری بیشتر در کنار SEO به کارفرما پیشنهاد میشود که در صورت تأیید کارفرما انجام خواهد شد. این موارد معمولاً شامل هزینه هستند که هزینه آن به صورت جداگانه دریافت خواهد شد. در ادامه در بخش هزینهها به ذکر این موارد میپردازیم.
مرحله سوم: ارائه گزارش سئو سه ماه گذشته
کار سئو توسط تیم هووب به صورت ماهیانه انجام خواهد شد. این روش به دلایلی صورت میپذیرد. همچنین این روش دارای مزایایی است که در زیر به آن میپردازیم:
- باعث تقسیم شدن هزینه کارفرما در تعداد ماههای کاری خواهد شد.
- هر زمان که کارفرما تصمیم به اتمام همکاری بگیرد، از پرداخت هزینههای ماههای آتی توسط کارفرما جلوگیری میشود.
- هر زمان که سایت زودتر به نتیجه برسد، هزینهها نیز پایان مییابد و کافرما متحمل پرداخت هزینههای بیشتر نخواهد شد.
- ارائه گزارش به صورت منظمتر و بهتر انجام خواهد شد. بنابراین کارفرما بهتر در جریان روند نتیجه گیری سایت در گوگل قرار خواهد گرفت.
در کل، روش دریافت ماهیانه هزینه سئو توسط تیم هووب باعث بهینهتر شدن هزینههای کارفرما میشود تا با صرف کمترین هزینه به نتیجه مطلوب نائل شود.
سه روز قبل از انتهای هر ماه کاری، گزارش وضعیت سایت از سرچ کنسول گوگل به صورت مکتوب در فایل ورد به کارفرما ارائه خواهد شد. طی تماس تلفنی نیز تحلیل گزارش و نحوه خواندن آن به کارفرما توضیح داده میشود تا وی بهتر در جریان وضعیت SEO سایت خود قرار بگیرد. در تماس تلفنی امکان طرح سؤالات از سوی کارفرما امکان پذیر است تا ابهامات مرتفع گردد و اطلاعات بیشتر را کسب نمایند.
در صورت تمایل کارفرما به ادامه همکاری سئو با تیم هووب، هزینه ماه آتی توسط کارفرما پرداخت میگردد و کار SEO ادامه پیدا خواهد کرد. در صورت عدم پرداخت هزینه ماه آتی، کار متوقف خواهد شد. دلیل ارائه گزارش سه روز قبل از انتهای ماه کاری نیز بدین منظور است که کارفرما سه روز مهلت برای تصمیم گیری به جهت ادامه کار و پرداخت هزینه را داشته باشد.
هزینه سئو سایت
همانطور که پیشتر عرض شد، خدمات سئو سایت توسط تیم هووب به صورت ماهیانه انجام میشود. قیمت سئو ماهیانه 2.000.000 تومان همراه با تولید 2000 کلمه محتوا خواهد بود. در صورتی که سایت نیاز به تولید محتوا داشته باشد، این تعداد کلمه صرف این کار خواهد شد.
در واقع تولید 2000 کلمه محتوا، هدیه تیم هووب به کارفرما هست که در صورت نیاز سایت به تولید محتوا به صورت رایگان انجام خواهد شد. اگر وبسایتی در یک ماه نیاز به 4000 کلمه محتوا داشته باشد، 2000 کلمهی آن رایگان و هدیه هووب خواهد بود.
لازم به ذکر است که محتوا صرفاً به معنی تولید مقاله نیست. گاهاً صفحه اصلی سایت نیاز به محتوای بیشتر و بهینه شدن محتوا دارد یا صفحه های فرود یا همان لندینگ پیجها (Landing Page) نیاز به اضافه شدن محتوا خواهند داشت. به مقداری که برای این پیجها محتوا تولید میشود، از 2000 کلمه کم خواهد شد.
حتی اگر این صفحه ها نیاز به تولید محتوایی نداشته باشند، این 2000 کلمه صرف تولید مقالات (در صورت نیاز) خواهد شد. در صورتی که وب سایتی نیاز به تولید محتوا بیش از 2000 کلمه در ماه داشته باشد، به ازای تولید هر 1000 کلمه مبلغ 100.000 تومان به قیمت سئو هووب اضافه خواهد شد.
سئوی اصولی و مهندسی که به صورت کلاه سفید (White Hat Seo) انجام میشود به گونهای است که وقتی روی عبارات مدنظر کارفرما کار شود، عبارات دیگر کسب و کار رتبه خواهد گرفت. بنابراین تعداد کلمات کلیدی که کارفرما درخواست کرده است بر روی هزینه سئوی وب سایت تأثیری ندارد. فقط زمان بیشتری مورد نیاز هست تا عبارات رتبه بگیرند.
کل تعرفههای سئو به همراه هزینههای جانبی را برای درک بهتر در جدول زیر آوردهایم.
نوع خدمات | هزینه (تومان) | توضیحات |
---|---|---|
خدمات سئو سایت |
2.000.000 | تعرفه به صورت ماهیانه می باشد |
تولید محتوا |
100.000 | به ازای هر 1000 کلمه (جدا از 2000 کلمه ی رایگان) |
رپورتاژ (دیجیتال مارکتینگ) |
هر عدد از 800.000 به بالا | بسته به نوع سایت پذیرنده متغیر است |
آگهی های ویژه (دیجیتال مارکتینگ) |
هر عدد از 30.000 به بالا | بسته به نوع سایت پذیرنده متغیر است |
تبلیغات بنری (دیجیتال مارکتینگ) |
هر عدد از 300.000 به بالا | بسته به نوع سایت پذیرنده متغیر است |
نکته1: به کار بردن تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ در سئو اجباری نیست و صرفاً به جهت تأثیر بیشتر SEO پیشنهاد میشود. بنابراین هزینههای آن در صورت تأیید کارفرما اضافه خواهد شد. در غیر اینصورت، SEO با همان هزینه خود ادامه پیدا خواهد کرد.
نکته2: قیمتهای رپورتاژ، آگهیهای ویژه و تبلیغات بنری به ازای هر عدد است. به عنوان مثال برای رپورتاژ ممکن است که سه رپورتاژ نیاز باشد که یکی به قیمت 800.000 و دیگری به قیمت 1.200.000 و دیگری به قیمت 950.000 باشد که جمعاً 2.950.000 خواهد شد. این مبالغ بسته به نوع سایت پذیرنده متغیر است. آگهیها نیز به همین صورت خواهد بود.
حقیقت سئو این است که تصمیم گیرنده نهایی گوگل است. گوگل در عصر حاضر از هوش مصنوعی و الگوریتمهای بهینه استفاده میکند پس در سئوی علمی و مهندسی نمیتوان هیچ تضمینی داد که سایت چه مدت زمان نتیجه خواهد گرفت.
با استفاده از سئو کلاه سفید (بدون تقلب و با کار اصولی و مهندسی) و با سختگیریهای گوگل که با آپدیتهای خود در الگوریتمها انجام داده، به طور معمول بیشتر از 6 ماه زمان نیاز است. اما به طور قطع نمیتوان زمانی مشخص کرد. بازهی زمانی در سئوی سفید، تقریبی است. چه تضمینی وجود دارد که سایت من با سئو در گوگل رتبه بگیرد؟
سئو چقدر زمان میبرد؟